Witaminy i minerały – klucz do zdrowia

vegetables-752153_1280O tym, że witaminy i minerały są nam do zdrowia niezbędne, nie trzeba przekonywać właściwie nikogo.  Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć tych związków, niezbędne jest zatem dostarczenie ich wraz z pożywieniem, by zapewnić organizmowi niezbędne składniki odżywcze oraz utrzymać nasze ciało w dobrej formie.
Problem polega na tym, że posiłki spożywane na co dzień nie są komponowane z myślą o ich prawidłowym zbilansowaniu. Szybkie tempo życia, brak czasu, a także chęć uproszczenia pewnych domowych czynności sprawiają, że w codziennym pożywieniu może brakować wielu niezbędnych elementów, choćby warzyw i owoców, a to przełoży się na braki witamin oraz minerałów. Co ciekawe, nawet przy trosce, by w codziennej diecie znalazła się wymagana porcja owoców i warzyw, może okazać się, że de facto składników odżywczych dostarczamy do organizmu zbyt mało. Dlaczego tak się dzieje?
Naukowcy jak zwykle obarczają winą postęp. Okazuje się, że na przestrzeni kilkudziesięciu ostatnich lat skład produktów spożywczych także uległ zmianie. Zawartość witamin i składników mineralnych w warzywach, owocach oraz innych codziennych składnikach naszej diety uległa drastycznej zmianie. Stąd też nawet gdy podejmujemy ogromny wysiłek, aby skomponować dietę zgodnie z zaleceniami dietetyków, może okazać się, że mamy niedobory składników.
Niestety, w polskich warunkach klimatycznych dostarczenie odpowiedniej dawki wszystkich niezbędnych witamin i minerałów staje się kłopotliwe. Tyczy się to zwłaszcza okresu jesienno-zimowego. W tym okresie dieta staje się uboga w dostępne w niemal dowolnych ilościach latem warzywa i owoce. Co prawda, wiele z nich jest dostępnych całorocznie, nie wszystkich jednak zadowala ich smak, tak różny od zapamiętanego z miesięczny wcześniejszych. Nie każdy ma również zaufanie do wartości odżywczych takich posezonowych produktów.
Mimo wszystko przed grożącymi niedoborami witamin trzeba się jednak bronić. Jest kilka sposobów, aby to uczynić. Pierwszym z nich jest takie ułożenie dziennego harmonogramu, aby nie zabrakło w nim czasu na spokojny posiłek. Dzięki temu zaczniemy zwracać uwagę na to, co jemy. Pamiętać trzeba, że produkty oferowane w sklepach są w większości przetworzone, a – co za tym idzie – pozbawione części wartości. Również przygotowując posiłki w domu, pozbawiamy je często składników odżywczych. Warto zmienić zatem sposób przygotowywania posiłków, częściej gotując na parze i piekąc w skórkach.
Liczy się jadłospis. Zamiast kawy i papierosa, które wypłukują z organizmu magnez, witaminę B oraz C, warto sięgać po wodę mineralną, ziołową herbatę czy sok. W sklepach przez cały rok dostępne są zdrowe, jednodniowe soki. Mogą to być również soki samodzielnie wyciskane z cytrusów. W ramach przekąski – zamiast czekoladowego batonika – trzeba spożyć pełnoziarniste pieczywo z plasterkiem indyka i warzywami. Na obiad wybierzmy – także dostępne całorocznie – tłuste ryby morskie lub nietłuste mięso z dużą porcją warzyw.
By przemycić witaminy, warto zaprzyjaźnić się z domowymi przetworami, które pozwolą nam mieć dostęp do bogactwa warzyw i owoców przez cały rok.