Pobudzanie metabolizmu

appetite-1239317_1280Właściwy metabolizm sprzyja odchudzaniu. Pobudzenie przemiany materii korzystnie wpływa na zdrowie i smukłą sylwetkę. Do składników poprawiających jakość życia należą warzywa strączkowe, czosnek, owoce jagodowe, kolorowe warzywa i owoce, orzechy i nasiona, nabiał i ryby.

– Warzywa strączkowe są nieocenionym źródłem węglowodanów i błonnika. Fasola odpowiada za spalanie tłuszczu, który gromadzi się na biodrach i na brzuchu. Spożywanie roślin strączkowych powoduje uczucie sytości, dzięki czemu mniej spożywa się innych składników spożywczych.

– Owoce jagodowe korzystnie stymulują prace hormonów, odpowiedzialnych za odchudzanie. Jedzenie malin i truskawek powoduje mniejsze wchłanianie skrobii i tłuszczów.

– Warzywa kapustne działają antynowotworowo, dzieki dużej zawartości izotiocyjaniny. Mają także dobroczynne działanie na chorujących na cukrzycę.

– Kolorowe warzywa zawierają duże ilości witaminy C. ich spożywanie wpływa na obniżeniu poziomu glukozy we krwi, a także likwiduje szkodliwe tłuszcze trans.

– Orzech i nasiona, zjadane na podwieczorek pobudzają metabolizm. Mają również korzystny wpływ na naczynia krwionośne, zapobiegają chorobom prostaty.

– Czosnek , cebula pory oraz szczypior skutecznie eliminują wolne rodniki. Przyczyniają się do usuwania toksyn z organizmu.

– Chude ryby i jaja są źródłem cennych kwasów tłuszczowych oraz zapobiegają stresom, odpowiedzialnym za odkładanie się tłuszczu na brzuchu.

Zdrowe chwasty

Znane od wieków, działają odżywczo na organizm człowieka oraz dodaje wyjątkowego smaku przyrządzanym potrawom – zioła. Ich właściwości doceniają dietetycy i lekarze. Do najczęściej stosowanych i łatwo dostępnych należą:

– pokrzywa – zawiera witaminy C oraz K i B. Działa moczopędnie, więc warto po nią sięgnąć w przypadku kłopotów z nerkami i nadciśnieniem. Zapobiega biegunkom i ułatwia trawienie. Napar z pokrzywy wspomaga leczenie niedokrwistości, przyczyniając się do zwiększenia liczby czerwonych krwinek oraz hemoglobiny. Nalewkę z pokrzyw należy przygotować z ½ szklanki ziół, zalanych 300 ml wódki. Tak przygotowane zioła wymagają odstawienia na dwa tygodnie. Po przefiltrowaniu nalewka jest gotowa do zastosowania – 3 razy dziennie po jednej łyżeczce;

– rozmaryn – pochodzący z obszarów śródziemnomorskich, doceniany był przez starożytnych Greków i Rzymian. Ma działanie rozkurczające, wiec wspomaga trawienie oraz pomaga w dolegliwościach woreczka żółciowego. Szczególnie ceniony jest wśród pań, dbających o urodę. Przeciwdziała starzeniu się skóry, eliminując wolne rodniki. Rozmaryn pomaga zwalczać stany depresyjne. Dodany do mięsa, podnosi smak i aromat potraw. Stosowany zewnętrznie pomaga na bóle reumatyczne i bóle mięśni. Napar z rozmarynu zawiera 2 łyżki ziół, zalane 2 szklankami wrzącej wody. Po 30 minutach napar jest gotowy. Należy go przecedzić i spożywać 3 razy dzienni po ½ szklanki;

– oregano – zioło znane również pod nazwą lebiodki. Charakteryzuje się intensywnym aromatem i cierpkim smakiem, dzięki czemu potrawy mięsne, przyrządzane z dodatkiem oregano, zyskują na smaku. Używa się go również do przyprawiania makaronów i warzyw. Lecznicze działanie lebiodki polega na ułatwianiu trawienia, ponieważ zapobiega wzdęciom i dolegliwościom żołądkowym. Ma właściwości odkażające. Dzięki dużej zawartości olejków eterycznych, odstrasza meszki. Napar z oregano przyrządza się z 2 łyżek ziół, które zalewa się dwiema szklankami wrzącej wody. Po 20 minutach napar jest gotowy do przecedzenia. Tak przygotowane zioła należy popijać 3 razy dziennie po jednej szklance.