Najważniejsze zasady dbania o zdrowie

Dbanie o zdrowie to rzecz skomplikowana i wieloaspektowa. Jeśli jednak się nad tym zastanowimy, to wcale wdrożenie takich podstawowych zasad nie musi być trudne i skomplikowane. Wystarczy odpowiednio do tego podejść. Tak naprawdę nie musi się to wiązać z wielkimi zadaniami i wyrzeczeniami. Nie musi kosztować mnóstwo pieniędzy i zachodu. Zaobserwowane jest, że np. w przypadku diety – gorzej sobie radzą sposoby źle sytuowane. Nadwaga, otyłość, niestety właśnie dla nich są dużym problemem wbrew pozorom. Ma to związek w dużej mierze z jakością jedzenia, z przyzwyczajeniami, ale też często właśnie z brakiem świadomości – często są to osoby gorzej wykształcone, mające ogólnie gorsza jakość życia, nie dbające o siebie. To nie jest jednak tak, że aby o siebie dbać, trzeba mieć duże pieniądze na ten cel. Zdrowe jedzenie to nie musi być jedzenie bardzo drogie, np. ekologiczne produkty czy też specjalne produkty fit, dla osób odchudzających się, różne drogie preparaty z błonnikami, specjalne płatki itd. Wręcz przeciwnie – nie warto się na to nabierać. Pod hasłem zdrowa żywność przede wszystkim należy rozumieć żywność świeżą, naturalną, jak najmniej przetworzoną, najlepiej lokalną. Lokalna i świeża, dlatego, że powstała ona z użyciem mniejszej ilości np. konserwantów. Tego nie można powiedzieć, np. o produktach sprowadzonych, gdyż muszą być one odpowiednio konserwowane. Dotyczy to choćby owoców i warzyw. Nie należy kupować owoców i warzyw poza sezonem, pochodzących z innych krajów. Truskawki czyli w czerwcu i lipcu, wtedy kiedy jest sezon, a nie zimą. Tak samo pomidory i inne produkty sezonowe. Wtedy takie jedzenie ma wartość, smak, ma zupełnie inne właściwości. To ma więc sens. Zdrowa żywność to nie jest jakaś specjalna grupa drogich produktów, gdy idziemy do sklepu, na targ, mamy do wyboru wiele produktów zdrowych i wartościowych – wcale nie drogich i niedostępnych. Zdrowa żywność to przykładowo marchew, cebula, kalafior, ziemniaki, kapusta itd. Jeśli dodatkowo kupujemy te warzywa w sezonie i sprawdzamy, skąd pochodzą, to wtedy mamy największa pewność, że wszystko jest z nimi ok i w jak największym porządku. Na pewno dobrej jakości warzyw i owoce to więc podstawa diety. Kosztują one niewiele w sezonie, można je także przetwarzać i przechować. Przetwory, mogą być specjalne z mniejszą ilością cukru, mrożonki – to wszystko pozwala cieszyć się właściwościami i wartościami tych warzyw i owoców także poza sezonem, a w sezonie są one najtańsze i najwartościowsze. To jest właśnie ta zdrowa żywność, bo to są produkty nieprzetworzone. Na ich bazie mogą powstawać zupy, dania jednogarnkowe, zapiekanki,. Takie dania można przyrządzić szybko i sprawnie, wcale nie trzeba kupować gotowych czy też na wpół gotowych przetworów, by po prostu je podgrzać. Zrobienie domowym sposobem swojego sosu do spaghetti, zapiekanki, gulaszu warzywnego – nie zajmuje dużo czasu. Wystarczy np. odrobina koncentratu pomidorowego – bez żadnych dodatków, by taki sposób doprawiać i trochę warzyw i cała to sztuka. Dlatego nie ma sensu kupowanie gotowych produktów, w których są konserwanty, dodatki, barwniki, poprawiacze smaku iw wiele innych rzeczy, jak choćby nawet cukier oraz duże ilości soli. To właśnie one powodują, że te choroby się pojawiają. Tak naprawdę więc na pewno warto dobrze o to zadbać o choćby takie nawet niewielkie modyfikacje wprowadzać do swojej diety. Nie jest to trudne. Tak naprawdę domowe gotowanie to nie musi być męka, wyrzeczenie i poświęcanie mnóstwa czasu. W dobie lodówek, zamrażarek – nie jest to jakimś problemem przygotowanie dań na zapas, nawet obiadu na kilka dni, typu zupa czy danie jednogarnkowe, które można przez dwa trzy dni spokojnie przechowywać w lodówce, a potem na co dzień odgrzewać. Tak naprawdę więc zdrowa żywność to nie jest coś niedostępnego, drogiego, fit, ze specjalnymi napisami itd. Każdy rozsądny człowiek mniej więcej wie co to znaczy i ze wcale nie trzeba się wykorzystywać na jakieś naprawdę dziwne i drogie produkty, na których jest napisane że są fit, że odchudzają i ze mają błonnik. Błonnik mają właśnie warzywa, które są tanie i dostępne, mają kasze, które również nie są przecież zbyt drogie. Jedynie prawdziwe pieczywo razowe jest na pewno dość drogie w porównaniu ze zwykłym, ale już lepiej właśnie kupić mniej a takiego wartościowego pieczywa, niż więcej tego białego. Tak więc wcale nie musi to oznaczać większych kosztów, bo trzeba też pamiętać, że zawarte w prawdziwym razowym pieczywie błonnik daje poczucie sytości i wypełnienia, więc jest to na pewno lepszy sposób na to, by dokładnie zadbać o siebie. Oczywiście też jest tak, że z błonnikiem w diecie nie należy przesadzać, za dużo błonnika też nie jest dobrym rozwiązaniem. Dlatego właśnie zdrowa i zrównoważona dieta, zróżnicowana, będzie zawsze tym najlepszym wyborem, więc na pewno wato wybierać takie właśnie składniki i takie dania, które zawierają nie tylko błonnik, ale i inne składniki odżywcze. Dzięki temu nasze jedzenie będzie wartościowe i zróżnicowane. Warto też pamiętać o tym, że racjonalne zakupy także pomagają. Tak jest choćby ze słodyczami. Wiele osób bardzo lubi słodycze, jednak pomysł, by zawsze w domu było coś słodkiego – nie dla każdego jest dobrym pomysłem, bo czasem ta pokusa, by coś przekąsić jest zbyt duża. Więc od czasu do czasu sobie pozwalajmy na taki zakup, jednak nie codziennie i nie róbmy takich zapasów. Na pewno nie tak łatwo będzie się powstrzymać, jeśli wiemy, że w domu mamy zmagazynowane takie zapasy. Łatwiej będzie, jeśli na naszej półce nie będzie takich rzeczy, bo nie wszystkim wtedy by się chciało wychodzić z domu, by kupić sobie coś słodkiego, tak więc trzeba tego pilnować i mieć takie zapasy, by faktycznie nie było to jakimś problemem. Tak więc od takich codziennych nawyków często zależy to, jak się czujemy i jak się odżywiamy. Właśnie uświadomienie sobie tych nawyków, tych błędów, tego co robimy źle może być takim sposobem na to, by faktycznie dobrze się do tego przygotować i świetnie na tym wyjść.